Transportfamilie blijkt slagvaardige koper

Geplaatst op maandag 29 juni 2009 om 09:09

Weinig bedrijfstakken voelen de gevolgen van de economische teruggang zo sterk als de transporteurs. Goes Transport lukte het in deze zware tijden om een branchegenoot in te lijven.

Weinig bedrijfstakken voelen de gevolgen van de economische teruggang zo sterk als de transporteurs. Schaalvergroting door overnames is vaak de enige manier om te overleven. Maar banken zijn terughoudend om deze noodzakelijke acquisities te financieren.

Goes Transport lukte het in deze zware tijden wél om een branchegenoot in te lijven. Het bedrijf uit De Meern koopt TOP Transport & Logistiek uit Aalsmeer. Door de overname wordt het familiebedrijf Goes met 220 eigen vrachtwagens een van de grootste spelers in het transport van bloemen en fruit in Nederland.

Geslaagd overnamebod

Er waren meer kopers in de running voor TOP Transport, maar die vielen af. Hoe kon Goes wel een geslaagd overnamebod doen, terwijl de concurrenten afhaakten? ‘Wij bezitten alles zelf’, geeft Susannah Goes als verklaring. Zij is commercieel manager bij Goes en lid van de familie die het gelijknamige bedrijf in bezit heeft. ‘De panden, de vrachtwagens, een eigen garage voor onze onderhoudsdienst, het is allemaal ons eigendom’, verklaart Goes. ‘We huren niets. Zo hebben we een aardig kapitaal opgebouwd.’ De laatste aanwinst is het koelhuis, dat werd uitgebreid tot 15.000 m2 (omvang van drie voetbalvelden) en dat ruimte biedt aan 9000 pallets. ‘En we zijn flexibel door de inzet van eenmansbedrijven’, zegt zij .

Susannah Goes (35) kwam drie jaar geleden in het managementteam, na een loopbaan in de consultancy. Zij vormt de vierde generatie in het bedrijf. In totaal werken er twaalf familieleden in het bedrijf. Vijf broers en neven vormen momenteel de directie.

Rustiger dan vorig jaar

De Nederlandse transportsector heeft veel last van de recessie. Ook Goes Transport ondervindt de economische malaise aan den lijve. Susannah Goes: ‘Het is duidelijk rustiger dan vorig jaar. Onze klanten hebben ons niet verlaten, maar hebben minder handel.’

Het bedrijf heeft last van concurrenten die eerder in andere branches actief waren en die onder de gangbare transporttarieven gaan zitten. Veel klanten zijn daarop nog scherper geworden op de prijs. Goes zal echter geen grote concessies doen. ‘De marges zijn al zo krap. Als je nu onder de kostprijs gaat zitten, kost het je daarna vele jaren om weer normale marges te kunnen berekenen. Dat willen we beslist voorkomen.’

Overnamedoelwit

Overnamedoelwit TOP Transport maakte deel uit van de Leliveld Group, een bekende bloemen- en plantenexporteur. Het Aalsmeerse bedrijf zocht een partner om het wagenpark van 82 eigen vrachtwagens, én een jaaromzet van euro 30 mln over te nemen.

Goes Transport legt zich toe op het vervoer van fruit, groente, bloemen en planten naar Duitsland, en, in mindere mate, naar Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. De onderneming heeft een wagenpark van 140 vrachtwagens en zet jaarlijks euro 42 mln om. Van oudsher is Goes vooral actief in transport van overzees fruit van koelhuizen in de havens van Vlissingen, Antwerpen en Rotterdam.

Portefeuille verbreed

Door enkele gerichte overnames is de portefeuille de afgelopen jaren verbreed. In 2001 kocht Goes Gebroeders Vijn in Opperdoes. Met dit Noord-Hollandse bedrijf bouwde Goes een positie op in de markt voor retourlading in Duitsland. Met de aankoop van Berbée Transport & Expeditie in Hillegom een jaar later werd ook bloementransport een kernactiviteit en kreeg Goes er 40 vrachtwagens bij.

Met de jongste overname van TOP Transport verwerft Goes ook een grote opdrachtgever. Met Leliveld Group is immers contractueel vastgelegd dat deze exporteur de komende jaren alle sierteeltproducten door Goes en TOP zal laten vervoeren.

Synergievoordeel

Belangrijk synergievoordeel is dat beide bedrijven nu beter in staat zijn pieken en dalen in het aanbod op te vangen, zegt Susannah Goes.

De overname heeft voorlopig geen gevolgen voor het personeel. Maar de komende maanden zal TOP wel uit het moederbedrijf Leliveld worden gelicht. Op den duur zal het waarschijnlijk verhuizen. Kostenvoordelen zijn er op korte termijn te halen met het verbeteren van de automatisering. Zo krijgen de planningsafdelingen van de bedrijven inzicht in elkaars transportopdrachten.

Het management van TOP blijft aan. Directeur John Voorend, die mede-eigenaar was van het transportbedrijf, blijft verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken.

Bron: FD.nl, dinsdag 23 juni 2009, 09:55

Tags: , , ,

Schrijf een reactie